KATEGORIER 2020

För 2020 års Organic Beauty Awards har vi valt ut 16 kategorier. Områdena är ansikte, hår, kropp, make-up och övrigt.

15 av kategorierna är jurybedömda, medan vinnaren av kategorin 'Årets Produkt' utses genom en web-omröstning i kombination med en jury från tidningen Hälsa. För kategorin 'Bästa Herr produkt' utses en särskild jury.

Ansikte

Bästa Ansiktsmask:
Innebär produkter för ansiktet avsedda som mask.

Bästa Ansiktsolja:
Produkt där olja är enda eller huvudingrediens med primär användning i ansiktet.

Bästa Dagkräm: 
Innebär kräm med positionering och användning som dagkräm.

Bästa Läppvård:
Innebär produkt som ska vara avsedd och positionerad att använda på läpparna.
 

Hår

Bästa Hårmask/inpackning
Innebär produkter som ska vara avsedda att ha vårdande effekt på håret.

Kropp

Bästa Handkräm:
Innebär kräm som avsedd för och positonerad mot händer och handvård.  

Bästa Handtvål: 
Innebär produkter avsedda för rengöring av händer.

Bästa Body Butter:
Innebär kräm som avsedd för och positionerad mot kroppen.

Bästa Kroppsskrubb:
Produkt som har en skrubbande effekt och primär användning på kroppen.
 

make-up

Bästa Rouge:
Rouge i av varumärket utvald nyans och konsistens.

Bästa Mascara:
Mascara i av varumäket utvald färg och effekt.

Övrigt

Bästa Herr produkt:
Innebär produkter som primärt vänder sig till herrar. Det kan vara krämer, skäggolja, After Shave mm. 

Bästa Mun-/tandvård:
Innebär produkt vars primära användning är i munnen. 

Made in Sweden:
I denna kategori vill vi uppmuntra de  hantverksmässiga och småskaliga svenska företag som verkar i den gröna skönhetsbranschen. Kravet är att produktionen av produkten sker i Sverige (ingredienser kan komma från andra länder).  Produkter i den här kategorin kan också anmälas till övriga kategorier om så önskas.

Årets Nyhet i samarbete med Eco Life Scandinavia:
Innebär produkter inom NOC-kategorin med lanseringsdatum efter 1/1 2019. Får även vara produkter som ej ännu lanserats. Produkter i den här kategorin kan också anmälas till övriga kategorier om så önskas. Vinnande varumärke får av Eco Life Scandinavia kostnadsfri monter på Eco Life 2020.

Guldäpplet - Årets Produkt 2020 i samarbete med tidningen Hälsa
Innebär valfri produkt som faller inom ramen för tävlingens syfte som är en bred favorit. Produkten kan vara anmäld till annan kategori också. Produkten framröstas genom omröstning online och av en jury från tidningen Hälsa. Vinnande märke får en helsidesannons i tidningen Hälsa (värde SEK 39.000).